سه دلیل برای تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم ها

[ad_1]

فرارو- اقتصاد ایران به شدت از تحریم‌ها آسیب دید، اما فروپاشی نشد.

به گزارش فرارو به نقل از اکونومیست، همزمان با بسته شدن یک در، در دیگری باز می‌شود. در دو هفته گذشته فشار جهانی بر امور مالی روسیه به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که ایران قرار است تا حدی از شر تحریم ها خلاص شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی، آمریکا از توافق هسته‌ای چندجانبه با ایران خارج شد.

اکنون مذاکرات یکساله برای احیای آن به مراحل نهایی نزدیک شده است. حصول یک توافق هسته‌ای با ایران قریب الوقوع به نظر می‌رسد. در نتیجه توافقی نفتی ایران به بازار جهانی باز خواهد شد موضوعی که خود فرصت توافق با تهران را دارد

تجربه ایران آموزنده است. در یک دهه گذشته آن کشور تحت فشار تحریم‌های جهانی قرار دارد، کاهش ارزش و تورم بیشتر شده است. اقتصاد ایران ضربه خورد، اما سقوط کرد. این تا حد زیادی بدانند که تولید کننده ایرانی از خود پذیرفتنی نشان می دهد. شکوفایی بازار بورس تهران گواهی بر این موضوع است. بسیاری از شرکت‌هایی که زنده مانده‌اند و رونق یافته‌اند در آنجا دارای سهام هستند.

تحریم های آمریکا برای دهه ها در ایران یک موجود عینی بوده است. تحریمها از سال 1979 میلادی آغاز شدند که «جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق آمریکا نفت از ایران را ممنوع کرد و دارایی های آن کشور در آمریکا را به دنبال تسخیر سفارت آمریکا در تهران ممنوع کرد. با این وجود، تحریم‌ها علیه ایران با پیوستن سایر کشورها به طور واقعی آغاز شد.

برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور محدود کردن برنامه هستهایاش، موجی از تحریمهای بین المللی بین سالهای 2010 و 2012 میلادی، شورای عالی امنیت ملی تهران وارد عمل شدند و به طور پیوسته تشدید شدند. نفت و بانک‌های ایران هدف قرار گرفتند. دارایی‌های بارجی بانک مرکزی آن کشور مسدود شد و بانک‌های سراسری از آن زمان، یک رژیم تحریمی با درجات از شدت و ضعف علیه ایران است.

سیاست تحریم برای اقتصاد ایران بوده است. نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱.۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۴ میلادی کاهش یافته است. اقتصاد آن کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ میلادی دچار رکودی عمیق شد. توسعه نفت ایران حفره بزرگی در امور مالی دولت آن کشور ایجاد کرد.

به دلیل دسترسی به ذخایر خود یا درآمد قابل اعتماد دلاری حاصل از نفت، مقامهای ایران قادر به پشتیبانی از نرخ ارز به منظور حفظ ثبات در آن نبودهاند. نتیجه این موضوع نرخ تورم مزمن رو به بالا بوده است. آخرین گزارش بانک جهانی درباره ایران به یک دهه از دست رفتن برای رشد اقتصادی اشاره دارد. رشد تولید ناخالص داخلی ایران ناچیز بوده است که احتمال دارد وضعیت از این هم بدتر شود.

سه توضیح برای دلیل تاب آوری اقتصاد ایران وجود دارد. نخست آن که بر آن‌ها تأثیرگذار است و با دقت عمل می‌کنند، اما در معرض خطر قرار نگرفته‌اند. ایران رسیده چند صد هزار بشکه نفت در روز صادر کند. بخش اعظم آن به چین صادر می‌شود که در قالب نفت مالزی، امارات متحده عربی صادر می‌شود.

ستن تحریم‌ها خطرناک است، اما برخی از پالایشگاه‌های خصوصی جهان حاضر هستند از تخفیف‌های شدید در قیمت، ای. هم چنین، دلار تنها آرزوی کاربردی نیست: ایران را با یوان و درهم امارات نیز انجام می‌دهد

دومین منبع تاب آوری، تنوع تولید شده است. ایران دارای وسیعی از صنایع تولیدی است. برخی از صنایع بزرگتر مانند استخراج معادن و فلزات از دسترسی به انرژی ارزان و قابل اعتماد سود می‌برند. علاوه بر این، ایران با کشور پرجمعیت از جمله پاکستان و ترکیه مرز زمینی دارد. بخشی از تجارت زمینی ایران غیرقانونی است و بنابراین امکان نظارت بر آن وجود دارد.

عامل سوم جایگزینی واردات است. ریال‌های ضعیف‌تر کالاهای وارداتی از خارج از ایران خارج می‌شوند. در مورد یک منطقه بزرگ از یک منطقه بزرگ از یک منطقه بزرگ از یک منطقه بزرگ یکی از کسب در ایران می‌گوید: «در تهران خرید کنید. لباس ، اسباب بازی و لوازم خانگی ایرانی را پیدا می کند ». او می‌گوید: «اگر شاخص جهانی خودکفایی وجود داشت که ایران در بالاترین رتبه قرار گرفت».

بازار بورس ایران بازتاب دهنده این اقتصاد مقاومت پذیر است. برخی از شرکت‌های بزرگ‌تر در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، اما صدها شرکت کوچکتر در فهرست تحریم‌ها نیستند. بازار سهام قابل محافظت در برابر ارزش ریال و افزایش نرخ تورم از خود نشان داده شده است. بسیاری از مردم عادی ایران متوجه این موضوع شدند.

بازار بورس تهران در سال ۲۰۲۰ میلادی با انباشته شدن سرمایه‌های خرد دچار انفجار شد. مقام‌های ایرانی به اقتصاد مقاومت می‌کنند. «اسفندیار باتمانقلیج» کارشناس مسائل اقتصادی ایران معتقد است که سرسختی اقتصاد ایران بیشتر برای مقابله با آن از پایین به بالا بقا بوده است و نه یک انتخاب از بالا به پایین. اقتصاد از مردم عادی شده است. .نان به بهترین شکل ممکن خود را با شرایط تغییر یافته وفق می‌دهند. برای ایرانیان، اکنون چشم‌انداز واقعی روزهای بهتری در پیش است. برای مردم روسیه، سازگاری دردناک با معلومات تازه آغاز شده است.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما